ایران نقش مهمی در تأمین انرژی ترکیه دارد

حقی ایغور

«حقی اویغور» معتقد است ایران به عنوان یکی از تأمین کنندگان اصلی منابع انرژی ترکیه شریک اقتصادی مهمی برای آنکارا محسوب می شود.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- کامران قادری آذر-محمد مظهری: پیروزی قاطع رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری اخیر و تغییر سیستم سیاسی ترکیه، این کشور را وارد دوران جدیدی در عرصه داخلی و بین المللی نموده است.

با توجه به افزایش قدرت و حیطه اختیارات ریاست جمهوری در سیستم سیاسی نوین ترکیه انتظار می رود این کشور موفق به برقراری نوعی ثبات در سیاست های داخلی و منطقه ای شده و در وقایع مختلف نقش مؤثرتری ایفا کند.

در گفتگوی خبرگزاری مهر با «حقی اویغور» قائم مقام مرکز مطالعات ایران در آنکارا، مواضع ترکیه در دوران نوین این کشور مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه می آید.

*علی رغم تخمین بعضی از موسسات نظرسنجی در ترکیه مبنی بر کشیده شدن انتخابات به دور دوم، پیروزی قاطع رجب طیب اردوغان در دور اول را چگونه ارزیابی می کنید؟

بسیاری از شرکت های نظرسنجی پیش بینی کرده بودند که رییس جمهور اردوغان در دور اول بالای 50 درصد رأی خواهد آورد. خود من هم شخصاً با حضور در برنامه های مختلف تلویزیونی گفته بودم که انتظار می رود ایشان حدود 52 درصد رأی کسب کنند.

دلیلی برای تعجب کردن وجود ندارد زیرا با توجه به وجود تعداد بیشماری شرکت نظرسنجی در ترکیه اینکه بعضی از آنها دچار اشتباه شوند امری کاملاً طبیعی تلقی می شود. به هر حال بحث از تفاوتی اندک در حدود 2 یا 3 درصد است.

*با ورود ترکیه به دوران نوین، روابط میان تهران و آنکارا چه تغییراتی خواهد کرد؟

روابط میان ایران و ترکیه با برخورداری از نوعی ثبات دایمی در واقع مستقل از دولتهای حاکم بر این دو کشور به پیش می رود.

به همین دلیل در این بعد نمی توان انتظار تغییر خاصی داشت ولی با توجه به اینکه ایران به عنوان یکی از تأمین کنندگان اصلی منابع انرژی ترکیه شریک اقتصادی مهمی برای آنکارا محسوب می شود می توان گفت که بیشتر شدن فشارهای ضد ایرانی دونالد ترامپ ترکیه را هم تحت فشار قرار خواهد داد.

*نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر چه تأثیری بر سیاست های ترکیه در قبال سوریه خواهد داشت؟

تصور نمی کنم که در زمینه سیاست های سوریه هم تغییرات چندانی اتفاق بیفتد. این موضوع مدت هاست که از سطح بعد منطقه ای خارج شده و تبدیل به مشکلی جهانی شده که تنها با مشارکت آمریکا و روسیه قابل حل است.

تأمین امنیت مرزی و خلع سلاح گروهک پ ک ک در این مناطق از اولویت های آنکارا در مورد مسأله سوریه به حساب می آیند.

*با توجه به اینکه رجب طیب اردوغان در موضع قدرتمندتری نسبت به گذشته قرار گرفته است روابط ترکیه با اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من در روابط ترکیه با غرب تا اندازه ای شاهد نوعی نرمش خواهیم بود چون بدون هیچ شکی اختلافات موجود به نفع هیچکدام از طرفین نخواهد بود.

از سویی دیگر با توجه به ایجاد مشکلات گسترده تر دیگری در منطقه انتظار می رود طرفین اختلافات کوچک فی مابین را حل و فصل کنند.

*نتایج انتخابات چه تأثیری بر روی اقتصاد ترکیه در ابعاد داخلی و خارجی خواهد داشت؟

با توجه به اینکه نتایج انتخابات منجر به ایجاد ثبات در عرصه داخلی کشور خواهد شد موقعیت جهانی ترکیه هم تحت تأثیر همین مسأله ارتقا خواهد یافت.

دولت با تسریع اصلاحات ساختاری وعده داده شده در انتخابات، وضعیت خوب اقتصادی موجود که رسیدن به سرعت رشد اقتصادی 7.4 درصدی و دستیابی به رکورد در درآمدهای توریستی سال 2018 بخشی از آن هستند را با سرعت بیشتری به پیش خواهد برد.

کد خبر 4339338

mehrnews.com/news/4339338

Write a comment